בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

האם את\ה כלב\ה פוסט ציוני\ת?

דף הבית > הדף הכחול >  האם את\ה כלב\ה פוסט ציוני\ת?
 
 
 

 אבקש ברשותך להביא כאן כמה נקודות למחשבה על מקורותיו של השיח הפוסט ציוני. נתחיל מהיסטוריה רחוקה למדי, שנכתבה על ידי הסוציולוג בן המאה ה-19 מקס וובר. וובר זה חיבר בצורה מעניינת בין שתי תופעות חשובות שבאו לעולם כביכול באותו הזמן, המאה ה-16. אלו הן הכלכלה הקפיטליסטית והנצרות הפרוטסטנטית. כיום מקובל לומר כי וובר זיהה את הפרוטסטנטיות, דת אשר רואה בהצלחה חומרית חסד אלוהי ובעבודה קשה דרך אל גן עדן, כבסיס האידיאולוגי ששימש מצע לעליית הקפיטליזם כשיטה כלכלית.
 

 

מה קדם למה, הקפיטליזם או הפרוטסטנטיות?

למען האמת, התזה של וובר מדברת על פרוטסטנטיות כאידיאולוגיה שמצדיקה את הקפיטליזם בדיעבד, ולא על כך שהקפיטליזם התפתח מתוך הדת. הפוריטנים, מבשרי הפרוטסטנטיות באנגליה שהיו המתיישבים הראשונים בצפון אמריקה, היו אנשים שעסקו במסחר וצברו רווח שעל פי הקתוליות היה דבר אסור, והם חיפשו במודע או שלא במודע, לגיטימציה דתית לכך.
איך יודעים? הרי כל התזה הפרוטסטנטית הייתה חסרת משמעות בעולם הטרום קפיטליסטי. למעשה, הרעיונות שעמדו בבסיסה נכתבו מאתיים שנה ויותר לפני שמרטין לותר תלה את המסמך המפרט את פשעי הכנסיה הקתולית בשנת 1512. היא נהייתה רלוונטית רק כאשר היה בה צורך, שהתעורר עם התפתחות הכלכלה המרקנטיליסטית שהיוותה את הבסיס להופעת הקפיטליזם. כלומר, הפרוטסטנטיזם כאידיאולוגיה דתית, בא לעולם על ידי שכבות שחיפשו את התודעה הזו מתוך הוויה קפיטליסטית של סוחרים.
 

מהפכת ההפרטה והפוסט מודרניזם

כעת, איזו הוויה הולידה בעולם את הפוסט מודרניזם? כמו הטענות כלפי הדת הקתולית, כך היו קיימים טיעונים רבים נגד המודרניות עוד בתחילת המאה ה-20 - עם פרויד, ניטשה וכדומה. פוקו אף כתב על פוסט מודרניזם עוד במאה ה-19. אולם, שלל הטיעונים שלהם השתלבו לכדי אידיאולוגיה כוללנית רק עם תחילתו של התהליך הכלכלי-חברתי-תרבותי שנקרא 'מהפכת ההפרטה'. מהפכה זו באה לעולם 'בזכות' שני מנהיגי העולם המערבי בשנות ה-80, רונלד רייגן ומרגרט תאצ'ר. האמירה הבסיסית של הפוסט מודרניזם כי הכול רלטיבי (יחסי), ביטלה למעשה את ההכרה כי ישנו איזשהו דבר שהוא נכון ליותר מאדם אחד, לחברה. בכך התבטלה גם ההכרה כי ישנו אורגניזם חברתי שהוא חברה ולא היחיד או לכל היותר- משפחה. יתרה מכך, כל אמירה קולקטיבית היא דיכוי בפוטנציה אם לא בפועל. לכן המדינה הופיעה כגורם מדכא, ומכאן התיאוריות הליברליות בדבר הצורך בהתערבות מועטה של המדינה, בכלכלה למשל. תיאור המדינה כמנגנון דיכוי נותן לגיטימציה להפרטה- כך שכל שירות חברתי הופך לסחורה. הפוסט מודרניזם, בדיוק כשם שהפרוטסטנטיות שימשה כצידוק תיאולוגי לקפיטליזם, הוא התיאולוגיה של מהפכת ההפרטה.
כפי שהיו קיימים טיעונים שלא באו לידי ביטוי כאידיאולוגיה כוללנית עד שעלתה ההוויה שיצרה בכך צורך כאשר היה מדובר בפרוטסטנטיות ובפוסט מודרניות, כך נכון הדבר גם לגבי פוסט ציונות.
 

הציונות הפכה לחטא

הוויכוחים הלוהטים כיום אודות סוגיות מרכזיות בהיסטוריה של מדינת ישראל- טרנספרים למיניהם (עיקרית ובירעם), טבח (דיר יאסין), אפלייה (סלקציה בעולי מרוקו שהשאירה את הבלתי כשירים לעבודה שם), התנהגות היישוב היהודי בארץ בתקופת השואה (שעלתה עוד בשנות ה-50 במשפט קסטנר), ועוד ועוד; כלום לא היו כל אלה ידועים היטב שלושים שנה ויותר לפני שפרץ השיח הפוסט ציוני אל התודעה? ברור שכן. הפוסט ציונות היא כאילו שיח דמוקרטי שבא לתקן עוולות ולשבור מיתוסים, אך למעשה זוהי האידיאולוגיה של ההפרטה של מדינת ישראל. מחוללי השיח הפוסט ציוני נדרשו, עם תחילתה של מהפכת ההפרטה בישראל עם עלייתו של הליכוד לשלטון, לפרק את התודעה המשותפת של החברה שהיא, כמובן, הציונות. לכן, לפי הפוסט ציונים כל דבר שקשור לציונות מקורו בחטא. יתרה מכך, זוהי איננה תזה חתרנית או אנטי ממסדית כלל וכלל. היא מוציאה את עצמה לפועל בידי הממסד עצמו, שנזקק לה כדי לתת צידוק אידיאולוגי להפרטה.
 
 
דגל הדיו. ציונות זה אאוט
 
הבה נבחן את מחוללי השיח הפוסט ציוני:
עיתון הארץ- עיתון אליטיסטי שברור לגמרי כי איננו נשלט בידי פליטים פלשתינים או שוכני מעברות לשעבר, ולמרות זאת הוא עוסק רבות בדיכויים למיניהם.
האוניבסיטאות- גם כן גורם שמרני וממסדי שאין בו כל מרכיב חתרני.
מכון ואן ליר- מכון במימון ממשלתי, שביטאונו "תיאוריה וביקורת" הוא שיא הפוסט מודרניזם. שוכן בירושלים כשמצדו האחד בית הנשיא ומצידו השני האקדמיה למדעים, שאם איני טועה, אף אחד משניהם איננו תא מחתרתי של הפנתרים השחורים.
והקשת המזרחית הדמוקרטית? בכך שהם מנכסים לעצמם את האידיאולוגיה הפוסט ציונית בהאמינם שכך הם ממוטטים את האליטות הישנות ובונים חברה אזרחית דמוקרטית, הרי שהם פוגעים בשותפיהם- ראו דוגמא בבג"צ הקרקעות. האם שפיים הם המייצג של התנועה הקיבוצית? הרי יותר מ-70% מהקיבוצים הם עניים ואדמותיהם לא שוות פרוטה. ובניצחון זה התהדרה הקשת המזרחית כאילו הקיבוצים, ולא משפחות התאגידים הם האשמים במצב. כוונתי כי הקוראים לניפוץ המיתוסים, להיסטוריה אחרת ולעלייתו של נרטיב (עוד מושג פוסט מודרני) חדש, לא מסייעים לדמוקרטיה לעלות, אלא תורמים למהפכת ההפרטה אשר מנציחה את הפערים ומגבירה אותם.
 
אז מה הקשר בין פוסט ציונות וכלבים?
רק כלבים ופוסט ציונים נובחים כשאין להם סיבה. האם את\ה כלב\ה פוסט ציוני\ת?
ששש....טובה....