בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

עושק מורשה

דף הבית > דעות >  עושק מורשה
 
 
 

מדוע מתייחסת התנועה הקיבוצית לרמת המינימום החוקית לפנסיה ולא אל ההגינות והמאמץ לעמוד בה? אולי משום שהמטרה היא לשמור את השם "קיבוץ" כמפלט מס תוך שנמנעים משמירה על הגינות בסיסית 

מאת: משה שיאון (פיינשטיין) / מבוא-חמה
איור: יעקב גוטרמן


איני מומחה לכלכלה ואין לי כל כוונה להתנאות ככזה, אלה שגם כשאראה אדם ששודד זקן ברחוב ואתערב, לא אעשה זאת כשוטר, לא ככלכלן, לא כמומחה לגריאטריה ולא כמומחה לשוד – למרות עברי כסחבן מפואר בילדותי. גם איני מומחה לאוויר אותו אני נושם. יצא לי להלך בחיים כסתם חובב, ואת עודף ניירות תעודותיי איני מוצא, עד כדי כך שאיני מוגן בפני מעצר בעוון שוטטות ללא הרשאה.

תנועת הקיבוצים המשונים, הידועה בכינויה "זרם הקיבוצים המתחדשים" קמה כדי לשמור על ערכי הקיבוץ המשונה והעדפותיו הערכיות – התעשרות חלק מהחברים על חשבון המוחלשים. תמצית ההבדל בינם לבין הקיבוץ השיתופי היא הפיכת כיוון האוטופיה, שעתה מכוונת לפגיעה בצדק החברתי ולפתיחת פערים חברתיים-כלכליים (למרות החומרה, זהו תיאור ממעיט לגבי התפתחות ומטרות המהלך הזה). בכל אלו איני בא להגן על הפגמים בקיבוץ האמתי. שינוי התחייב ומתחייב לעולם באופן שוטף למבקשים לשמור על יציבות יסודות החברה ולבצרם. השינוי הנוכחי לרעה התחולל במידה רבה בשל תקיעות וסגירות בפני שינויים בונים. השינוי לרעה נבע מחולשה וקשיחות ולכן הוא מתפורר. כיום עלינו לטפל במזעור נזקים.

מאליה חלה הדרדרות במצב הפנסיונר כתוצאה מהשינוי. הפנסיונר בקיבוץ אמתי זוכה למילוי זכויותיו כחלק מחוזה חייו, זה שעבורו מסר את כל יכולתו בשנות עבודתו, צבר זכויות וכעת הוא ממשיך לזכות ב-100% מממוצע שכר החבר בקיבוץ וגם להתייחסות ייחודית לצרכיו.

ססמת הקיבוץ המשונה היא השאיפה לחיים ככל האזרחים במדינה. אם כן, במדינה (לפחות לגבי עובדי המדינה – מגזר גדול ומכובד), מקובלת פנסיה של 70% משכרו של העובד לפני יציאתו לפנסיה. המקביל בקיבוץ המשונה היא פנסיה של 70% מממוצע בעלי המשכורות בקיבוץ. זאת, בהנחה שלנוכח הפערים במשכורות אין ברירה אלא להשתמש בממוצע. יש לזכור שזכות הפנסיונר לסרב לשבירת זכותו החוזית דומה לזכות הסירוב של סוסיי, שבהחלט עושים מה שהם רוצים, רק שאני מסביר להם מה לרצות בעזרת רסן ושוט.

מסתבר שכוונת הקיבוצים המשונים, למעשה, היא לנהוג ככל האזרחים השודדים את זקניהם, אך לעשות זאת באופן ממוסד, מורשה ואף נתמך ע"י רשם שמעמדו כשופט. היש שופטים בישראל? כך הפכה פנסיית המינימום למחליפה המקובלת להגינות.

התנועה רבתי, רובה קיבוצים משונים ונשלטת על ידם. לשם מה נדרש זרם ה"מתחדשים", שזה מקרוב קם, אם לא כדי שהתנועה, כביכול, לא תהיה מעורבת במאמץ למסד את חוסר ההגינות? כך נשמרת מסכת הצדקנות של התנועה בעוד זרם ה"מתחדשים" מתכוון לפגוע קשות בפנסיונרים. רוב הוויכוח כביכול, הוא על 5% שהפחית רשם האגודות השיתופיות משכר המינימום לחישוב הפנסיה שנקבעה בתקנות הסיווג (שהן גבול העושק המותר) ל-40% מהשכר הממוצע במשק. אך מדוע להתייחס לרמת המינימום (הלא היא גבול העושק התחתון) ולא אל ממד ההגינות והמאמץ לעמוד בו? אולי משום שהמטרה היא לשמור את השם "קיבוץ" כמפלט מס, המעניק גם יחס מועדף בתחומים נוספים, תוך שנמנעים משמירה על הגינות בסיסית.

עבור דור הפנסיונרים הנוכחי, גם אלו שלחמו על עצם הקמת המדינה, כלכלה היתה עיסוק שולי יחסית לעשייתם ותרומתם. האשמתם בכשלי הקיבוץ היא כהות חושים וזיוף לשמו. הפנסיונרים שילמו ברוב שנות עבודתם עבור גמלת שכר זקנתם, אך כוחם תש להיאבק על זכות שכרם. הם נפלו אל תהום שכר העושק. לכן יש להזכיר: לזכות הפנסיונרים אין קשר לחיסכון הפנסיוני. רווחי המשק, רווחי הקהילה ומסי הערבות ההדדית (האיזון) של ממשיכיהם, ראוי שישמשו ראשית למימון שכר פנסיה הגון על פי הנורמות המקובלות במדינת ישראל; שהרי מאין נובע השכר הגבוה של ממשיכי הדרך אם לא מעודף השקעת הקשישים בזמנם בנכסי הקיבוץ, בחינוך דור ההמשך ובהשכלתו? כן, להם הזכות העודפת במה שיש בגורן וביקב, אך יותר מכך, בעצם קיום הגורן והיקב. חטא דור ההורים היחיד בכישלון חינוך דור הבנים שעושק אותם.

בהתייחסו לנושא הפנסיה וההגינות המתחייבת בקיבוץ, צודק הפרופסור ששינסקי, אך טועה לחשוב שאלה מעניינים בנים שקמים על דור הוריהם, לעשקם לעת בלותם. ששינסקי הוא אדם יקר באמת, בעל קשר אמיץ לקיבוץ, אך תקוע בערכים ובשפת הקיבוץ שהיה. השפה העכשווית הפכה לשפת השוק: "שוק העבודה", עובדים, עבדים (אין שוק פנסיונרים – להם אין קונה, ניתן לקחת מהם בקלות את מרכולתם). וכי פלא שמתקיים שוק כבוד האדם וזכויותיו, בכל מחיר ולכל מוכר, שוק שבו מתקיימת מכירת חיסול הקיבוץ על האדם ועל האדמה שבו, לכל המרבה במחיר על פי המדד למפריט?

יש לזכור שזכות הפנסיונר לסרב לשבירת זכותו החוזית דומה לזכות הסירוב של סוסיי, שבהחלט עושים מה שהם רוצים, רק שאני מסביר להם מה לרצות בעזרת רסן ושוט