בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

קבוצת פרא עושה בית ספר

דף הבית > הסיפורים שלכם >  קבוצת פרא עושה בית ספר
 
 
 

בית הספר הלילי, שיזמה הקבוצה השיתופית "פרא" בירושלים, מנסה להפגיש בין אנשים במפגש בלתי אמצעי וישיר. לדברי נופר כהן מהקבוצה, סוגי האינטראקציה האלה נזנחו לטובת בילויים סביב צריכה או הסתגרות ובידוד
 
קבוצת פרא, קבוצה שיתופית צעירה של בוגרי בני המושבים, התיישבה בירושלים לפני מספר חודשים. בין שאר הפעילויות שלהם גם יוזמה ייחודית של בית ספר לילי – מסגרת חופשית שבה אנשים מלמדים שיעור על תחום העניין שלהם. שוחחתי עם נופר כהן (24), חברת הקבוצה ומיוזמות בית הספר.
נופר: כשהתחלתי להכיר קבוצות שיתופיות שהן לא בדיוק קיבוץ ידעתי שזה משהו שאני רוצה לעצמי. הכיוון שלנו הוא שיתופי אבל כזה שמאוד רואה את הפרט, את האושר שלו ואת הגשמתו

ש: ספרי קצת על הקבוצה שלכם
נופר: "קבוצת פרא התחילה כגרעין של בני המושבים. התגבשנו בשנת שירות, עשינו של"ת בקיבוץ כברי ופרק משימה לאומית במועצה אזורית גלבוע. לפני השחרור כשהתחיל להיות ברור מי נשאר התחלנו מסע של שלושה שבועות סיבוב בין קהילות וקבוצות שיתופיות ולא שיתופיות בארץ. בינתיים הצטרפו אלינו בני זוג של חברים וחברים נוספים. קצת לפני השחרור של הבנים החלטנו לעבור לירושלים. בינתיים, הספקנו להיות מעורבים במחאה בקיץ, ובמיוחד במטבח השיתופי של המחאה, בשדרות רוטשילד.
"עברנו לירושלים באוגוסט האחרון. אנחנו גרים בשלוש דירות באותו רחוב ויש לנו קופה משותפת. חלקנו לומדים, חלקנו מתכננים ללמוד ואנחנו מתפרנסים מעבודות שכירות.
"כשהיינו בנח"ל שמענו על מעגל הקבוצות והיה לנו ברור שזה אופק שמתאים לנו. היתה בזה טיפה יד מכוונת של התנועה, כי יש כבר קשר בין התנועה למעגל הקבוצות ואין כוונה להתחיל תנועת בוגרים של בני המושבים. בקיצור, החלטנו לאחרונה להצטרף למעגל הקבוצות".
ש: איך את הגעת לחיי השיתוף? ולמה?
"במקור אני ממושב מזור. גדלתי בבני המושבים והיה לי מאוד טבעי ללכת לשנת שירות שם. בנוסף, הרעיון השיתופי תמיד דיבר אלי. תמיד הרגשתי שיש לי צורך בו להיות חלק מקבוצת שייכות שהיא יותר מעצמי. כשהתחלתי להכיר קבוצות שיתופיות שהן לא בדיוק קיבוץ ידעתי שזה משהו שאני רוצה לעצמי. אני מאוד מתחברת לכיוון שלנו, שהוא שיתופי אבל כזה שמאוד רואה את הפרט, את האושר שלו ואת הגשמתו".
ש: במה אתם עוסקים ומה מעסיק אתכם?
"אני עובדת בחנות ספרים ומתכננת ללמוד בשנה הבאה. יש כמה חברים מוזיקאים, שיוצרים, עובדים בעבודות שקשורות למוזיקה ולומדים מוזיקה. כמה אחרים עובדים במסגרות חינוכיות שונות".
[שאלה]אתם רואים לעצמכם שליחות חברתית?
"חלקנו חברים בארגון העובדים 'כוח לעובדים' ואני מאמינה שנכנס יותר לפעילות בארגון בירושלים. אבל הייתי אומרת שהאוריינטציה שלנו היא בעיקר לכיוון של שליחות חברתית תרבותית. פה אולי נכנס הסיפור של בית הספר הלילי".
ש: אז מהו באמת בית הספר הלילי?
"הרעיון המקורי לא היה שלנו. נחשפנו לזה כשחברים מגרעינים בוגרים יותר של בני המושבים עשו את זה בירושלים. הרעיון הוא להפגיש בין אנשים שלא מגיעים מאותו מעגל חברתי במפגש בלתי אמצעי וישיר. סוגי האינטראקציה האלה נזנחו בשנים האחרונות ורוב הבילויים הם סביב צריכה או הסתגרות ובידוד.
"המוטיבציה הנוספת היא של סקרנות ועניין. לכל אחד יש את תחומי העניין שלו והדברים שמסקרנים ומעניינים אותו. לאנשים יש ידע שהם יכולים לחלוק עם אחרים. יש לנו הרבה חברים שעושים דברים מעניינים והחלטנו שזה יהיה נחמד שאחרים ייהנו מהם.
"בית הספר הלילי מכונס פעם בחודש-חודש וחצי. המעגל החברתי שמגיע לשם לא קבוע. בכל התכנסות יש מספר אנשים שמעבירים סדנאות. הסדנאות יכולות להיות מעשיות או רעיוניות והן אורכות שעה פחות או יותר. לאחר מכן יש בדרך-כלל הופעה של להקה שאנחנו משתדלים שתהיה מירושלים.
"זה אירוע קהילתי מתמשך ומעניין שנעשה לגמרי מתוך כוונות טובות ורצון ליצור משהו ייחודי בנוף הירושלמי".
ש: את יכול לתת דוגמאות לסדנאות שיש בבית הספר?
"בערב הקרוב, למשל, תהיה סדנה על יזמוּת שיתופית שיעביר בחור שמקים פאב שיתופי בירושלים – פאב שיהיה בבעלות הלקוחות. הוא הולך לדבר על מימון יזמוֹת ע"י קהל היעד שלהן.
"עוד יהיו בערב סדנה למוזיקה איסלנדית, סדנת קליעת סלי קש וסדנת סיפור סיפורים למבוגרים. הדברים הם די רנדומליים ורוב מעבירי הסדנאות לא מקדמים אג'נדה אלא מספרים על תחומי העניין שלהם.
"חלק מהרעיון הוא שהמעגל המארגן יהיה יותר רחב מהקבוצה לבדה ושזה לא יישאר רק בידיים שלנו. אני מקווה שכבר במפגש הבא זה יקרה".