בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

הקיבוץ היה תמיד יהודי

דף הבית > דעות >  הקיבוץ היה תמיד יהודי
 
 
 

כבר קרוב לשמונים שנה אני רואה את עצמי קיבוצניקית יהודייה, או יהודייה קיבוצניקית. אז למה לבלבל אותי עכשיו ולשאול אם זה הולך יחד?!
 
לכל מובילי תנועת "החזרה לבית הכנסת" שמקיימים עכשיו כנס תחת הכותרת "קיבוץ ויהדות, הילכו שניהם יחדיו", אני רוצה לצעוק: הרגזתם אותי! האם מאה שנות הקיבוץ לא הוכיחו שהוא הולך טוב מאד יחד עם יהדות? האם רק תקיעת שופר ו"אבינו שבשמיים" הם יהדות? האם כשסבינו ודודינו נשרפו באושוויץ, ואצלנו יום-כיפור היה יום עבודה רגיל, לא היינו יהודים? והאם כששרנו את שיר השירים בפסח, כשעל השולחן מונחות  גם פרוסות לחם – לא היינו יהודים? האם רק מי שאומר יתגדל-ויתקדש-שמו על קבר יקירו הוא יהודי? מי שמכם בכלל לקבוע מהי יהדות? אל תבלבלו אותנו. הנהיה שלכם היא לא לעבר היהדות, אלא לעבר הדתיות, או לפחות המנהגים הדתיים. יש סיפור של ברכט על אנשים שבמשך שנים בונים סביבה חומה ענקית לעצור את הברברים, וכשהם מסיימים את הבניה הם רואים שהברברים כבר בפנים. שנים אנחנו נאבקים נגד המפלגות הדתיות הכופות עלינו מנהגים שאנו מואסים בהם ופתאום חברינו מבית פותחים להם את השער.
אפשר לתקוע בשופר גם במועדון לחבר

מה המשמעות של בית-כנסת בקיבוץ? נכון, מאז נסגרו חדרי האוכל מן הסתם חסר לחברים מקום להתכנסות. אז אולי במסגרת ה"שיחדש" האורווליאני שהחליף מרכזים במנהלים ועבודה בפרנסה אפשר לקרוא למה שהיה פעם מועדון החברים בית-כנסת. אבל למה להחליף שמות, הרי אתם יודעים שאפשר יפה מאד לתקוע בשופר גם במועדון. יש ביניכם הטוענים שהם נגד הרבנים, אבל אתם מגדלים הכלאה מוזרה – רב חילוני. רב הריהו מורה הלכה וההלכה היא תמציתה של הדתיות. אז מה מורה הרב החילוני?
כבר קרוב לשמונים שנה אני רואה את עצמי קיבוצניקית יהודייה, או יהודייה קיבוצניקית. אז למה לבלבל אותי עכשיו ולשאול אם זה הולך ביחד?!
אולי במסגרת ה"שיחדש" האורווליאני שהחליף מרכזים במנהלים ועבודה בפרנסה אפשר לקרוא למה שהיה פעם מועדון החברים בית-כנסת