בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

אנו לך משמרת

דף הבית > דעות >  אנו לך משמרת
 
 
 

לא מעט החלטות גרועות היו לממשלת אולמרט. אחת הגרועות שבהן התקבלה ימים בודדים לפני סיום כהונתה ב- 1.2.09, כאשר בלחץ של שר התחבורה דאז, שאול מופז, החליטה הממשלה לאמץ את המלצת ועדת בודינגר לבחור במנחת מגידו, המשמש היום כמסלול נחיתה והמראה למטוסים קלים ושוכן בלב עמק יזרעאל, כאחת משתי חלופות לבניית שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ובו יעברו 5-8 מיליון נוסעים בשנה.
 
כיאה לחפיפניקיות הישראלית ולחוסר ההתחשבות בערכים שהם מעבר לכאן ועכשיו, הוכן דו"ח בודינגר בפרק זמן קצר ( כשנה וחצי ), על ידי צוות שלא כלל נציגי ציבור ואנשי משרד הגנת הסביבה. הדו"ח גם אינו כולל תסקיר השפעה על הסביבה, חסרה בו כל שקיפות ציבורית והוא דוגמה מפחידה למצב הצפוי שנושאת בכנפיה הרפורמה החדשה בחוק התכנון. מעבר לכך, כתוצאה מאי הסכמות פנימיות בצוות העבודה, הדוח הסופי חתום על ידי הרצל בודינגר בלבד!
 
כל כך הרבה טיעונים יש נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, שקשה לדעת מאיפה להתחיל. בראש וראשונה, עולה כמובן הנושא החקלאי, בו מצטיין העמק שמהווה את העתודה החקלאית העיקרית של מדינת ישראל. השקיית שדותיו מסייעת לקלוט את כל מי השפכים של מפעלים מאזור חיפה והקריות וניתן למצוא בו עד היום חקלאים עבריים אשר מעבדים את אדמתם. בנוסף, עמק יזרעאל הוא מרחב חיים כפרי, המהווה אלטרנטיבה לגיטימית ונחוצה לחיי העיר ולתהליך הפיתוח האורבני הכובש את מדינת ישראל. לאלה נוסף כמובן ההקשר ההיסטורי, החל מימי התנ"ך, עם תל מגידו, כרם נבות ועוד שלל סיפורים מקראיים ועד תפקידו העצום של העמק, ישוביו ושדותיו בבניית המורשת והתרבות של ההתיישבות העובדת, על מכלול הישגיה ומקומה בהקמת מדינת ישראל.
 
כאילו שלא די בזה, הקמת שדה תעופה גם עומדת בסתירה גמורה לתמ"א 35 ולחשיבות ה"רצועה הירוקה" המוגדרת בה. הרצועה המוגדרת מתחילה ביער להב בדרום ומגיעה עד אצבע הגליל, כשבדרך היא עוברת בעמק יזרעאל. הקמת שדה תעופה בעמק תוביל לתהליך עיור ופרבור של האזור, פיתוח תשתיות נדל"ן ומחסנים ושינויים מפליגים באיכות הסביבה. כל אלו יגרמו לשינוי בלתי הפיך בדמותו ואופיו של עמק יזרעאל ויהוו פגיעה אנושה בערכי תרבות ומורשת לאומיים.
 
ההתנגדות למהלך חוצה גבולות מוניציפאליים ומגדרים פוליטיים וכוללת את המועצות האזוריות מגידו ועמק יזרעאל, את המועצות המקומיות קריית טבעון ורמת ישי, כ-40 ישובים סביב לעמק, ארגוני סביבה דוגמת החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, קק"ל, רשות הטבע והגנים ועמותת עמקים ומרחבים. כמו כן, הביעו את התנגדותם שר התשתיות הלאומיות - עוזי לנדאו, שר החקלאות ופיתוח הכפר- שלום שמחון, השר לפיתוח הנגב והגליל - סילבן שלום, השר לענייני מיעוטים לשעבר - אבישי ברוורמן, השר לעניינים אסטרטגיים - בוגי יעלון, שר הרווחה לשעבר - יצחק הרצוג והשר להגנת הסביבה - גלעד ארדן. אליהם נוספת התנגדות של השדולה הסביבתית בכנסת.
 
הפגנה נגד הקמת שדה התעופה במגידו. מופז, תמריא מכאן  
צילום: צלי זיטמן
 
בתוך כל אלה והחרפת המאבק, עומדת לה אי שם בדרום, חלופה הגיונית ומוצלחת בהרבה – שדה התעופה בנבטים. מדובר בשדה תעופה כמעט מוכן, שנבנה מראש לצרכים צבאיים ואזרחיים כאחד. הוא רחוק מכל מקום יישוב מסודר שעלול לסבול מרעש וזיהום, על אדמות מדבר צחיחות וחסרות שימוש, באזור שמשווע לדחיפה כלכלית ולהתפתחות. בניגוד לתושבי עמק יזרעאל, תושבי הדרום דווקא מאוד מעוניינים בהקמת שדה התעופה באזורם ומכתב בנושא כבר שוגר לא מכבר לראש הממשלה. במכתב, החתום על ידי ראש העיר באר שבע – רוביק דנילוביץ' וראש המועצה האזורית רמת הנגב – שמואל ריפמן, מפצירים השניים להקים את השדה בדרום ומציינים שמהלך זה ישמש מנוף רב עוצמה לפיתוח הפריפריה, תוך פגיעה מינימאלית באיכות הסביבה ואיכות החיים של התושבים. החלופה הזאת, אגב, מקבלת את תמיכתו של שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ. בנימוקיו להעדפת החלופה הדרומית מציין שר התחבורה את היתרונות הכלכליים של פיתוח הפריפריה בדרום, שימוש באדמות שוליות ואת ההתנגדות הנמרצת של תושבי עמק יזרעאל להקמת השדה באזורם.
 
ישאל האדם הסביר, מה הבעיה? הרי שדה התעופה בדרום ישרת לטובה את כל הצדדים. הבעיה, כמו בהרבה מקרים, זו התנגדותו הנחרצת של צבא ההגנה שלנו, שהגנה על הסביבה ועל איכות החיים במדינה, לא ממש בסדר העדיפויות שלו והוא בעיקר חושב על התיאומים האוויריים המורכבים שידרוש ממנו שדה תעופה אזרחי, סמוך לשדה תעופה צבאי בדרום. הצבא אגב, מתנגד בצורה מסוימת גם להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, גם שם יש שדה תעופה צבאי, והיה שמח לראות את שדה התעופה נבנה בתוך לשון מלאכותית בים, אך מתוך הבנה שדבר כזה לא יקום, בחר במגידו, כרע במיעוטו. ללחצים אלה מצטרפים ראשי הערים עפולה, נצרת עלית, יקנעם עלית ומגדל העמק, שחושבים שהקמת שדה תעופה בעמק ייתן לתושביהן אפשרויות תעסוקה נוספות, אך לא מבינים שהרעש וזיהום האוויר, יובילו בסבירות גבוהה לנטישת אוכלוסייה חזקה והחלפתה בעובדי קבלן שיגיעו ממקומות אחרים, לעבוד בשדה התעופה החדש.
 
אנחנו נמצאים היום בתקופה של הכרעות. כבר ברור לכולם שנתב"ג במתכונתו הנוכחית לא מסוגל לעמוד בעומס הטיסות ודרושה חלופה מהירה. החלטת ממשלה בנושא היא עניין של שבועות בודדים. תושבי עמק יזרעאל כבר נערכים להחרפת הלחץ הציבורי ומודיעים שאם יוחלט על הקמת שדה תעופה בעמק, הם יגישו בג"צים אין סופיים שיעקבו את התהליך. זה הזמן עבור כל מי שחפץ ביקרו של עמק יזרעאל ובפיתוח הפריפריה בדרום, לעשות מעשה ולחתום על עצומה כאן  או בדף הפייסבוק "עצומה להצלת עמק יזרעאל מנתב"ג" ובכך להפעיל לחץ נוסף על הממשלה לבחור בחלופה הדרומית המקובלת כמעט על כולם.
 
גילוי נאות - הכותב הוא תושב עמק יזרעאל שיסבול ישירות מהקמתו של שדה התעופה במגידו.
 
העמק הוא חלום - אל תתנו לו להפוך לסיוט